Hoe marketing de ziel uit coaching haalde
- Geraldine Huybrechts
- 6 dagen geleden
- 3 minuten om te lezen
3 jaar geleden belandde ik in een ondernemersburn-out
Bij nader inzien was het een diepere moeheid. Een marketingmoeheid.
Ik was op. Niet door te veel werken, maar door iets subtielers. Een sluimerende afkeer, een innerlijke weerstand. Een dégout over wat de online coachingsindustrie was geworden.
Ik voelde toen al:
❌ Het klopt niet dat we marketing op onszelf als mens toepassen.
❌ Het klopt niet dat we werken met trucjes, scripts, verkooptactieken die druk leggen op mensen.
❌ Het klopt niet dat coaching draait om verkoopstrategieën, in plaats van begeleiding en verbinding.
Maar ik zat erin. Zoals zovelen.
Een spel van maskers en methodes
Ik kwam terecht bij een coach.Met een eigen framework. Die het framework had geleerd van een andere coach. Die het op haar beurt had geleerd van… ja, een andere coach.
Een cascade van doorgeefmethodes. One size fits all.
Het ging zelden over de inhoud van de coaching zelf. Bijna altijd over promotie. Over hoe je verkoopt. Over hoe vaak je post, hoe je lanceert, hoe je mensen ‘door een funnel’ begeleidt.
Maar hoeveel mensen belanden in een burn-out doordat ze zichzelf forcerenom te ‘doen wat moet’?
Om mee te spelen met een systeem dat indruist tegen hun natuur?
Mijn lichaam gaf het antwoord:“Dit klopt niet.”
Het systeem brandt mensen op
En ik wás al selectief.Ik volgde nooit slaafs elke methode.3x per dag posten? Dat lukte me gewoon niet. Ik deel graag vanuit inspiratie, niet vanuit ‘moeten’. En tóch gleed ik erin.
Ik merkte hoe de “haantjes-de-voorste” — zij die het systeem voluit toepasten —meer aandacht kregen. Ze werden persoonlijk gecoacht, als succesverhalen naar voren geschoven. Ze verschenen in testimonials, in lives, in lanceringen.
Maar waar zijn de andere stemmen? Degene die niet luid waren? Degene die niet succesvol leek te zijn?
Waar is het onderzoek?
Ik ben op zoek naar échte cijfers.
Hoeveel % van de deelnemers heeft daadwerkelijk resultaat behaald — zonder zichzelf uit te putten?
Hoeveel mensen voelden: dit past bij mij, ik heb er mijn eigen weg in gevonden, ik communiceer vanuit plezier en verbinding?
Mijn inschatting? 5 à 10%.
De rest wordt onzichtbaar.Gezien als ‘niet succesvol’. En hopt naar een volgende coach — vaak in dezelfde val.
Nee, niet elke coach werkt zo. Ik wil niet over-generaliseren.
Maar dit patroon is echt. En het is tijd dat we het bespreekbaar maken.
De verzieking van marketing
Marketing hoort thuis bij producten. Niet bij mensen.
De klassieke 4 P’s:
Product
Plaats
Prijs
Promotie
Prima voor waspoeder. Of een boek.
Maar als jij zelf het product wordt, dan wordt het gevaarlijk.
Want dan moet jij jezelf vermarkten. Je prijs ‘uitlijnen’. Je waarde bewijzen. Je zichtbaarheid maximaliseren.En als het niet werkt? Dan moet je jezelf aanpassen.
Dat is niet zuiver. Zeker niet als het gecombineerd wordt met spiritueel sausje:"Je voelt het niet? Dat komt omdat je niet gecommitteerd bent.""Durf je het niet aan? Dan zit je in een schaarstemindset.""De prijs klopt, want ik heb hem afgestemd vanuit alignment."
Als je de manipulatie doorkrijgt, voel je het onmiddellijk: de intentie klopt niet.
Het gaat niet over zielsmissie. Het gaat over ego, omzet, aantallen, dopamine.
De keerzijde van het spel
Marketing, zoals het vaak toegepast wordt, speelt in op tekort. Op urgentie. Op het gevoel van ‘niet genoeg zijn’. Het activeert de wond — in plaats van ze te helen.
En ja, ook coaches doen hieraan mee. Zélfs (of juist) zij die het over bewustzijn hebben. Zélfs zij die zichzelf als ‘lichtwerker’ of ‘sacred guide’ neerzetten.
Met tarieven van duizenden euro’s. Met exclusiviteit.Met beloftes die zelden hard gemaakt worden.
Waar is de integriteit?
De ommeslag is begonnen
Gelukkig is er beweging. Meer mensen spreken. Delen hun ervaring. Prikken door het spel heen.
En je voelt het in de energie.In de kwaliteit van wat mensen delen. In de afstemming. De zachtheid. De puurheid.
Niet schreeuwend om aandacht. Niet 24/7 zichtbaar om top of mind te blijven.
Maar helder, gevoeld, en écht.
Terug naar de essentie
We zijn geen producten. Geen pixels. Geen packages.
We zijn mensen. Bezielde wezens. Met een missie. Een verhaal. Een frequentie.
En dát is wat gedeeld mag worden.
Niet vanuit urgentie. Maar vanuit aanwezigheid. Niet vanuit schaarste. Maar vanuit overvloed.Niet vanuit strategie. Maar vanuit waarheid.
Marketing sterft. Bezieling leeft.
De oude manier van marketing en sales is aan het afbrokkelen. En daar mogen we dankbaar voor zijn.
Want het maakt plaats voor iets nieuws:
💫 Energie.
💫 Integriteit.
💫 Authenticiteit.
💫 Liefde.
We are pure love.En dat is wat de wereld nu nodig heeft.
Pure Presence, from your Essence.
Zin om samen aan de slag te gaan?
Als activator begeleid ik je graag naar puur-authentieke personal branding, heldere content creatie, duidelijke boodschappen en jezelf krachtig neerzetten.